PENGENALAN
Perkembangan motor kasar merujuk kepada aktiviti penggunaan kaki seperti berlari, melompat atau menendang bola. Penggunaan motor kasar bagi tangan pula adalah seperti membaling, memukul malah mengangkat objek yang berat. Kanak-kanak yang sedang membesar, misalnya seawal umur 3 tahun perlu diberi aktiviti yang dapat menggunakan otot dan anggota badan mereka. Aktiviti ini akan dapat menggalakkan pembinaan kekuatan otot, keseimbangan, dan sokongan tubuh badan kanak-kanak serta merangsang keyakinan diri kanak-kanak. Aktiviti seperti berbaring, meniarap, berguling dan merangkak merupakan aktiviti yang baik untuk perkembangan motor kasar kanak-kanak ini.
Untuk melengkapkan sesi amali kami pada semester ini, kami telah merancang satu Rancangan Slot berkaitan aktiviti perkembangan motor kasar kanak-kanak prasekolah di IPTHO dan Unit Prasekolah.
Aktiviti Kemahiran Motor Kasar Lokomotor
Cadangan masa | 20 minit |
Fokus | Tunjang Perkembangan Fizikal & Estetika |
Standard Kandungan | (PFK 2.1 ) Melakukan kemahiran motor kasar lokomotor. (PFK 2.1.11) Berjalan dengan pundi kacang di atas kepala. (PFK 2..1.10) Berjalan dan mengimbang badan di atas bangku panjang yang rendah. (PFK 2.1.13) Berlari ke arah yang ditentukan. (PFK 2.3.7) Melempar objek seperti gelung ke skittle. (PFK 2.3.9) Melantun dan menangkap objek. (Contoh: bola besar) dengan kedua belah tangan |
Standard Pembelajaran lain yang disepadukan | (PSE 2.1.3) Bersikap positif tentang kebolehan dan kekurangan/kelemahan (limitation) kendiri. (PSE 2.2.2) Menunjukkan semangat dan sifat positif seperti berkeyakinan dan sabar. |
Objektif pembelajaran | Membolehkan murid melakukan kemahiran motor kasar dengan cara yang betul. Murid dapat menjaga keselamatan diri semasa menjalankan aktiviti. |
Konsep utama | Murid dapat mengembangkan kemahiran motor kasar mereka. |
Kosa kata | Berjalan , imbang badan, melompat, melempar, melantun, menangkap |
Alatan & bahan | 1. Pundi kacang 2. Bangku panjang 3. Gelung rotan 4. Skittel 5. Bola |
Langkah Pengajaran:
Pendahuluan : Guru menggunakan muzik untuk mengiringi sesi memanaskan badan.
Perkembangan : 1. Guru membahagikan 5 stesen untuk 5 aktiviti.
2. Guru menerangkan peraturan bagi setiap aktiviti kepada murid.
Peraturan untuk setiap stesen adalah seperti berikut:
Stesen 1 | - Jangan jatuhkan pundi kacang - Tidak boleh menyentuh pundi kacang dengan tangan - Jika pundi kacang terjatuh, murid dikehendaki mula dari skittel permulaan. |
Stesen 2 | - Tidak boleh jatuh dari bangku panjang - Jika jatuh dari bangku, murid dikehendaki mula dari permulaan |
Stesen 3 | - Murid dikehendaki berlari sehingga sampai ke skittel seterusnya |
Stesen 4 | - Murid diberi 2 gelung setiap seorang - Murid dikehendaki melempar dengan tepat ke skittel - Jarak antara pelajar dengan skittel adalah kira-kira 2 meter |
Stesen 5 | - Melantun dan menangkap bola sambil berjalan ke skittel yang terakhir. - Bola mestilah ditangkap dengan menggunakan kedua-dua belah tangan. |
3. Guru menunjukkan cara bagi melakukan aktiviti di setiap stesen.
4. Murid melakukan aktiviti dari satu stesen ke stesen yang lain.
Penutup : Guru mengadakan sesi menyejukkan badan.
Pentafsiran :
Senarai Semak Kemahiran Motor Kasar Lokomotor
Tarikh : 26 Julai 2011
Bil. | Nama Murid | Berjalan bawa pundi kacang | Berjalan & imbang badan | Berlari dari 1 skittel ke 1 skittel lain | Lempar gelung ke skittel | Melantun & menangkap bola | |||||
Ya | Tidak | Ya | Tidak | Ya | Tidak | Ya | Tidak | Ya | Tidak | ||
1 | |||||||||||
2 | |||||||||||
3 | |||||||||||
4 | |||||||||||
5 | |||||||||||
6 | |||||||||||
7 | |||||||||||
8 | |||||||||||
9 | |||||||||||
10 | |||||||||||
11 | |||||||||||
12 | |||||||||||
13 | |||||||||||
14 | |||||||||||
15 | |||||||||||
16 | |||||||||||
17 |
******************************************************************************************************
AKTIVITI MOTOR KASAR BERSAMA
MURID PRASEKOLAH TUNAS BESTARI IPTHO
Guru pelatih menyediakan tempat untuk aktiviti. |
Murid Prasekolah sedang berjalan meniti bangku panjang menunjukkan perkembangan motor kasar (kaki). |
Para guru pelatih memberi sorakan kepada murid-murid prasekolah. |
Batrisya memasukkan gegelung kecil ke dalam kon dengan bimbingan Nur Asmat. |
Akma berusaha menghabiskan permainannya. |
Giliran Marissa pula untuk permainan seterusnya. |
AKTIVITI MOTOR KASAR UNIT PRASEKOLAH
Para guru pelatih menyediakan tempat permainan sambil diperhatikan oleh pensyarah. |
PRASEKOLAH BOLEH!! |
Menunggu giliran rakan-rakan. |
No comments:
Post a Comment